نیمی برای من ، نیمی برای تو

اینگونه زندگی کنیم: شاد ولی دلسوز ساده ولی زیبا مصمم ولی آرام مهربان ولی جدی زیرک ولی صادق عاشق ولی عاقل

نیمی برای من ، نیمی برای تو

اینگونه زندگی کنیم: شاد ولی دلسوز ساده ولی زیبا مصمم ولی آرام مهربان ولی جدی زیرک ولی صادق عاشق ولی عاقل

وداع باماه مبارک رمضان

 
وداع اى ماه عشق و جوشش و شور
وداع ای ماه حق و تابش نور
وداع اى شافع مقبول درگاه
وداع اى آستان عصمت الله
چه دلهاى فسرده شاد کردى
چه جانهاى گران آزاد کردى
چه دولتها به ارزانى که دادى
چه درهایى به رحمت برگشادى
چه افرادى ز تو سامان گرفتند
برات از آتش و شیطان گرفتند
شیاطین را همه در بند کردى
ولى الله را خرسند کردى
لقاى حق که بس میبود دشوار
رهش را یمن تو گردید هموار
تو خود نور خداى مهربانى
جمال حضرت آن دلستانى
در این مدت که مهمان تو بودیم
به دامان امان بخشت غنودیم
تقلایى اگر کردیم گه گاه
رضایت را به جان جستیم اى ماه  


 
عید است و دلم خانه ویرانه، بیا
این خانه تکاندیم ز بیگانه، بیا
یک ماه تمام مهیمانت بودیم
یک روز به مهمانی این خانه بیا
عید سعید فطر مبارک

 

خواندن این سوره از زلزله در امان باشید

در باره فضیلت و خواص سوره زلزال روایات و احادیث بسیار زیادی از معصومین و بزرگان دینی وارد شده است که در این مجال مروری بر آن‌ها می‌کنیم.

محورهای سوره زلزال
سوره مبارکه زلزال نود و نهمین سوره قرآن کریم است که در مدینه نازل شده و ۸ آیه دارد. در این سوره موضوعاتی از قبیل: وقوع زلزله هولناک زمین در هنگامه رستاخیز، بیان این حقیقت که در هنگامه قیامت و با وقوع زلزله شدید آن زمین بارهاى سنگین خویش را بیرون مى‌افکند بارهایى که به نظر بسیارى از مفسران خیل عظیم انسان‌هایى است که از درون قبر‌ها بر مى‌خیزند، اشاره به این‌که در آن روز انسان علت حوادث را جویا مى‌شود، تصریح به این حقیقت که زمین در آن روز عظیم تمامى اخبار خویش را بازگو مى‌کند، تصریح به این حقیقت که وقایع آن روز به اشاره الهى است، اشاره به برانگیخته شدن انسان‌ها به صورت گروه‌هاى مختلف از درون قبر‌ها اشاره به حساب و کتاب دقیق اعمال آدمى در آن روز و اینکه هرکس حتى به اندازه ذره‌اى نتیجه عمل خویش را خواهد دید مطرح شده است.
فضیلت سوره
علاوه بر روایتی که از امام صادق (ع) در فضیلت این سوره روایت شده است، امام رضا علیه السلام نیز از قول رسول خدا (ص) می‌فرمایند: قرائت این سوره برابر یک چهارم قرآن و چهار بار قرائت آن را معادل یک ختم قرآن می‌باشد. همچنین از رسول خدا (ص) نقل شده است: هر کس در شب جمعه دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد ۱۵ بار سوره زلزال را قرائت نماید خداوند او را از عذاب قبر و از سختی‌های هولناک قیامت ایمن می‌دارد.
پیامبر اکرم (ص) خطاب به یکی از یارانشان فرمودند: آیا ازدواج کرده‌ای؟ گفت: نه زیرا چیزی ندارم که ازدواج کنم، فرمودند: آیا سوره قل هو الله احد را می‌دانی؟ گفت: آری حضرتش فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است سپس فرمودند: آیا سوره «قل یا ای‌ها الکافرون را می‌دانی؟ – آری. فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است. سپس فرمودند: آیا سوره اذا زلزلت را می‌دانی؟ آری حضرت فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است. در ادامه فرمودند: ازدواج کن، ازدواج کن، ازدواج کن این سوره را مهر زوجه‌ات قرار ده.
آثار و برکات سوره
در قرآن کریم
۱) برای برآورده شدن حاجات
هنگامی که خواستی در خواب امورات عجیب یا حاجت و خواسته‌ای را که داری ببینی که چه می‌شود، هنگامی که سرت را در هنگام خواب روی بالش گذاشتی، سوره زلزال را ۷ مرتبه قرائت کن. پس از این کار بگو: «یا ملائکة ربّی بحق هذه السورة و من انزل‌ها و من نزلت علیه و بحق اسماء الله علیکم و آیاته الکافة کلّ‌ها الّا ما اخْبِر تُمونی فی لیلتی هذه کذا و کذا.» یعنی در اینجا ذکر حاجت می‌کنی که در خواب نشان دهند که چه خواهد شد. پس به اذن خداوند به تو پس از دو شب یا ۵ شب در عالم رویا آنچه را که باید نشان بدهند می‌دهند. همه این موارد را باید در حالی که طاهر و پاکیزه و با وضو هستی انجام دهی.
۲) در امان بودن
در سخنی از امام صادق (ع) آمده است: هر کس سوره زلزال را بنویسد و با خود همراه داشته باشد یا آن را قرائت نماید و بعد بر شخصی که از او می‌ترسد وارد شود از آنچه می‌ترسد در امان خواهد بود.
۳) برای شفای بیمار
امام صادق (ع) فرموده‌اند:… اگر (این سوره را) بر ظرف جدیدی نوشته شود و بیماری که لرزش دارد به آن بنگرد به اذن خدا تا سه روز دیگر بهبود می‌یابد.
پی نوشت‌ها:
درمان با قرآن، ثواب الاعمال، عیون اخبار الرضا، تفسیرالبرهان، بحارالانوار


عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی
عکس رسانه های خارجی از زلزله آذربایجان شرقی

شهرستان بجنورد

     
شهرستان بجنورد یکی از مهم ترین شهرستان های استان خراسان شمالی است که دارای مردمانی سخت کوش، پاک اندیش، مهمان نواز و از نژاد آریایی هستند. همه آن ها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری بوده و به‌فارسی،کردی و ترکی سخن می گویند. شهرستان بجنورد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1375 هـ . ق دارای 415،321 نفر جمعیت بوده است. مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان فرش و قالیچه بافی است با طرح‌های کردی، ترکمنی، گلیم و جاجیم بافی (پلای بافی) است. فرش و قالیچه بافی از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان است اغلب قالی‌ها و فرش‌های این شهرستان با طرح‌های کردی و ترکمنی بافته می‌شوند. گلیم‌این‌منطقه‌به‌نام پلای معروف است بافت آن به وسیله کارگاه‌های افقی و در روی زمین بوده و‌ به واسطه‌ی رونق فرش بافی گلیم بافی و نمد مالی، رنگرزی هم رونق دارد. گلیم مرغوب از پشم و گونه نامرغوب از رشته پتوی کهنه با رنگ آمیزی استفاده می‌شود. جاجیم بافی نیز به یک گونه پارچه زبر که جنبه فرش دارد، گفته می شود.
آرامگاه سلطان سیدعباس، تالار آیینه، شهر تاریخی جرمگان و نارین قلعه مهم ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی شهرستان بجنورد را تشکیل می دهند.


مکان های دیدنی و تاریخی


آرامگاه سلطان سیدعباس، تالار آیینه، شهر تاریخی جرمگان و نارین قلعه مهم ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی شهرستان بجنورد را تشکیل می دهند.


صنایع و معادن


صنایع موجود‌ در‌‌شهرستان‌بجنورد‌به‌دو‌دسته‌ی ماشینی ودستی تقسیم می شوند. معادن سنگ های ساختمانی متعددی در شهرستان بجنورد وجود دارند. صنایع پتروشیمى بجنورد و کارخانه هاى سیمان، پتروشیمى، کارخانه آلومینا، ریخته گرى و فولاد، سیمان و صنایع تبدیلى مهم ترین صنایع این منطقه را تشکیل می دهند.

 

کشاورزی و دام داری


کشاورزی این ناحیه از شرایط مساعدی برخوردار بوده و فرآورده های آن گندم، جو، ‌پنبه، تره بار، بنشن، آلو، گیلاس، آلبالو، انگور، و سیب است. آب کشاورزی از رودخانه، کاریز، و چاه ژرف تأمین می شود. دام‌داری نیز در کنار کشاورزی وجود دارد و به دلیل مراتع زیادی که دارد، ‌فرآورده های آن، به ویژه روغن،‌ پشم و پوست، علاوه بر تأمین نیاز داخلی،‌ به دیگر نقاط فرستاده می شود. فرش و قالیچه بافی با طرح های کردی و ترکمنی، گلیم و جاجیم بافی، پالاس بافی (فرش های محلی)، و … رایج است.

 

مشخصات جغرافیایی


شهرستان بجنورد، با پهنه ای حدود 17.245 کیلومتر مربع، در شمال باختری خراسان، از نظر جغرافیایی بین 20 درجه و 38 دقیقه تا 42 درجه و 36 دقیقه پهنای شمالی و 50 درجه و 57 دقیقه تا 2 درجه و 56 دقیقه درازای خاوری، در بلندی 1210 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از شمال به کشور ترکمنستان، از خاور به شهرستان های شیروان و اسفراین، از جنوب به شهرستان های اسفراین، سبزوار و استان سمنان، و از باختر به شهرستان های گنبد کاووس استان گلستان و شاهرود استان سمنان محدود است. فاصله مرکز این شهرستان (شهر بجنورد) تا مشهد از طریق راه آسفالته 244 کیلومتر است. آب و هوای این شهرستان نیمه معتدل و مرطوب با زمستان های سرد و تابستان های گرم است. ریزش باران از اواخر مهرماه آغاز و تا میانه آذر ماه ادامه دارد و ریزش برف از میانه آذر ماه تا پایان اسفند ماه هر سال صورت می گیرد. به این ترتیب بیش ترین درجه حرارت در تابستان 40 درجه بالای صفر و کم ترین آن در زمستان ها 15 درجه زیر صفر است. میانگین باران سالیانه آن به 250 میلی متر می رسد. مسیرهای دسترسی به شهرستان بجنورد عبارت اند از:
1- راه آسفالته درجه یک بجنورد – مشهد، به درازای 244 کیلومتر
2- راه آسفالته درجه یک بجنورد – تهران به درازای 700 کیلومتر
3- راه شنی بجنورد – اسفراین، به درازای 63 کیلومتر
 

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی


نام قدیم بجنورد در اصل «بیژن گرد» که نامی باستانی است،‌ بوده است. از آن جا که «گرد» به معنی شهر و آبادی است، بجنورد به «شهر بیژن» معنی می شود. بیژن گرد به مرور زمان به «بوزن گرد»، «بوزن جرد» و «بجنورد» در آمده است. در شمال باختری بجنورد کنونی، تپه و آثار کهنی از شهر پیشین وجود دارد، که «بیژن یورت» یا «بیژن یورد» خوانده می شود و می رساند که همان بیژن گرد است و بجنورد پیشین در این جا قرار داشته است. این تپه را مردم «‌کهنه کند» (روستای کهنه) می نامند و این نام فارسی کهن، در میان مردم کرد زبان بجنورد می رساند، که پیش از صفویان، این جا به عنوان بجنورد پیشین و ویرانه ای بوده که شهر کنونی پس از آن ساخته شده است. شهر بجنورد در روزگار باستان یکی از ولایت های پارت پیشین بوده است. بعضی گفته اند پیش از صد دروازه (شهرستان دامغان)، پایتخت پارت، شهر «اساک» بوده، که آن را با بجنورد یا قوچان یکی دانسته اند. شهر بجنورد در دوران ساسانیان جزو قلمرو آنان شمرده می شده و تابع بخش خاوری استان خورآسان (خراسان) بوده است.
در سال 22 هـ . ق، بجنورد و دیگر نقاط خراسان توسط مسلمانان گشوده شد و تا میانه سده 3 هـ . ق، از سوی نماینده گان خلیفه بغداد اداره می شد. در 259 هـ . ق، یعقوب لیث صفاری سراسر خراسان را گرفت و بجنورد جزو قلمرو و حکومت صفاری شد. سپس سامانیان بر خراسان، از جمله بجنورد دست یافتند. تیمور لنگ نیز در 783 هـ . ق، بجنورد و دیگر شهرها و آبادی های این منطقه را ویران کرد. در روزگار صفوی، بجنورد به علت جایگاه مناسب طبیعی، جغرافیایی و نظامی اهمیت یافت. در زمان حکومت تولی خان -حکمران صفوی - شهر گسترش یافت و به سرعت نقش نظامی، بازرگانی و آموزشی خود را باز یافت. شاه عباس بزرگ، کردان زعفرانلو و شادلو را به این ناحیه کوچ داد. پس از صفویان بجنورد جزو قلمرو افشاریان و قاجاریان شد و حاکمان آن بیش تر از سران ایل های ساکن در این ناحیه انتخاب می شدند.

   

نقشه انلاین بجنورد  

http://www.behrah.com/map.php?pn=%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86+%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C&cn=%D8%A8%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF

ادامه مطلب ...

چشم چرانی و راههای علاج آن

  

 

چشم چرانی و راههای علاج آن   

عوامل موثر و مفید و جهت دهنده در زندگی انسانها بسیار زیادند، اما عادت، از جمله یکی از تاثیر گزارترین عواملی است که انسان را به مسیر خود رهنمون کرده و به انجام کاری که بدان خو کرده است وا می دارد. صفات و عادات گرچه اکتسابی بوده و بر اثر تمرین و ممارست در ضمیر انسان ریشه دوانیده و رنگ عادت به خود می گیرد ولی مانند صفات ذاتی و تمایلات طبیعی از نیرو و اقتدار بهره مندند.

در این نوشتار ان شاءالله به بررسی اثرات سوء عادت زشت چشم چرانی و خواستگاههایش و زیانهای بنیان برافکنش می پردازیم.

ادامه مطلب ...

حساب و کتاب

  
تمام غصه‌ها دقیقا از همان جائی آغاز می‌شوند که ترازو بر می‌داری، می‌افتی به جان دوست داشتنت
اندازه می‌گیری!
حساب و کتاب می‌کنی!
مقایسه می‌کنی!
و خدا نکند حساب و کتابت برسد به آنجا که زیادتر دوستش داشته‌ای،
که زیادتر دل داده‌ای،
که زیادتر گذشته‌ای،
که زیادتر بخشیده‌ای،
به قدر یک ذره، یک نقطه، یک ثانیه حتی،
درست همان جاست که توقع آغاز می‌شود،
و توقع آغاز همه رنج‌هائی است که "عشق" می‌نامیم!

روشهای کنار آمدن با افراد حسود

روشهای کنار آمدن با افراد حسود

مردمان: وقتی به یک درجه بالا از موفقیت و خوشبختی می‌رسید، متوجه می‌شوید که خیلی از کسانی که قبلاً دوست، همکار یا شریکتان بودند، الان به دیوهای حسادت در اطرافتان تبدیل شده‌اند.

ازآنجا که حسادت یک اتفاق میان فردی متداول است، کنار آمدن با افراد حسود یکی از مهمترین‌ مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید. اولین چیزی که باید با آن آشنا شوید تکنیک نیست بلکه فلسفه بنیادی کنار آمدن با اینگونه افراد است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.




بررسی واقعیت
قبل از اینکه درمورد افراد حسود فکر کنید به این سوال پاسخ دهید: آیا این افراد واقعاً به شما حسادت می‌کنند؟ یکی از چیزهایی که در ما با آن برخورد کرده‌ایم این است که در بسیاری از موارد، حسادت یک تشخیص اشتباه است.

جریان واقعی این است که فرد تصور بهتری از مهارت‌ها یا موفقیت خود دارد به همین دلیل دچار غرور می‌شود و انتظار برخورد خاص از دیگران دارد. وقتی این برخورد خاص صورت نمی‌گیرد، فرد به اشتباه تصور می‌کند که دیگران به او حسادت می‌کنند.

یک نمونه برایتان ذکر می‌کنیم: یک فرد در قسمت کارگزینی باور دارد بهترین فرد متخصص این قسمت در شرکت است و باید مهمترین پروژه‌های کارگزینی را به او بدهند اما مدیر به درستی باور دارد که این فرد بهترین نیست و به همین دلیل پروژه‌های معمولی به او می‌دهد. به این ترتیب، او تصور می‌کند که مدیر به او حسادت می‌کند.

به همین دلیل خوب است چشمانتان را باز کنید و ببینید واقعاً چه اتفاقی می‌افتد و بعد تصمیم بگیرید که آیا آن فرد واقعاً به شما حسادت می‌کند و یا این فقط یک سوءتعبیر از جانب شماست.




قرار دادن فرد حسود در یکی از دو جعبه
اگر نتیجه گرفتید که با یک مورد حسادت واقعی سروکار دارید، دومین کاری که توصیه می‌کنیم این است که به قدرت واقعی آنها برای گذاشتن تاثیر منفی بر شما فکر کنید. بر این اساس، این افراد را در یکی از این دو جعبه قرار دهید:

1. جعبه بی‌آزارها. اینها افرادی هستند که به جز کمی مسخره کردن شما و دوست نداشتنتان قدرت کافی برای آسیب رساندن به شما را ندارند.

2. جعبه تهدیدهای احتمالی. اینها افرادی هستند که قدرت لازم را دارند که به یک جنبه از زندگی شما صدمه بزنند مثل یکی از همکارانتان که به شدت مورد اعتماد کلیه مدیران سطح بالای شرکت است.
 



نادیده بگیرید
افرادیکه در جعبه اول قرار گرفته‌اند کسانی هستند که باید نادیده‌شان بگیرید. مسخره‌کردن‌ها و نظرات حسودانه را از یک گوش گرفته و از گوش دیگر بیرون کنید. آنها هیچ آسیب جدی به شما نمی‌توانند بزنند و اگر ببینند حرف‌هایشان تاثیری روی شما ندارد، مطمئناً عقب می‌کشند و در خفا به متنفر بودن از شما ادامه می‌دهند.

با دفاع کردن از خودتان در حضور آنها یا اینکه خودتان هم خشمگین شوید، بیشتر از آنچه لیاقتشان است به آنها اهمیت می‌دهید. خیلی از آنها واقعاً امیدوارند چنین چیزی اتفاق بیفتد و بتوانند شما را عصبانی کنند.

 




وارد عمل شوید
کسانیکه در جعبه دوم قرار گرفته‌اند داستان متفاوتی دارند. ازآنجا که این افراد می‌توانند به زندگی و کار شما ضربه بزنند باید به محض مشاهده نظرات و رفتارهای حسودانه آنها، کاری بکنید.

اولین رویکردی که توصیه می‌کنیم حرف زدن به آنهاست. نظراتتان را صادقانه به آنها مطرح کنید و نظر آنها را هم بخواهید. اگر مهارت ارتباطی شما به اندازه کافی خوب باشد، موثر خواهد بود و خواهید توانست او را قانع کنید.

اگر این رویکرد موثر نبود، زمان آن رسیده که یکی از محبوب‌ترین مهارت‌های اجتماعیتان را وارد عمل کنید: قطع قدرت این فرد بر خودتان. این یعنی باید محیطتان و دینامیک‌های ارتباطیتان را تغییر دهید تا آن فرد حسود دیگری سلطه‌ای بر شما نداشته باشد.

فردی را می‌شناختم که یک مدیر بسیار حسود داشت و با دوست شدن با مدیر آن مدیر حسود و به دست آوردن اعتماد او، توانست بر آن فرد حسود غلبه کند. فرد دیگری که می‌شناختم از آن کار بیرون آمد و کار دیگری برای خود پیدا کرد. همیشه جایگزین‌هایی وجود دارد. فقط باید وارد عمل شوید.

افراد حسود می‌توانند واقعاً آزاردهنده باشند اما نباید این اجازه را به آنها بدهید. اگر بدانید چطور هوشمندانه با آنها برخورد کنید و اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های اجتماعی لازم برای این کار را داشته باشید، می‌توانید خیلی راحت آنها را از سر راه پیشرفت خود بردارید

بمناسبت ماه مبارک رمضان

خدایا کاش در این ماه رمضان لایق اکرام شویم
سحــــری بـــا نظــر لطـف تـــــو بیـــدار شویم


 

 

 در توصیف این ماه عزیز آمده است که، ماه رمضان نهمین ماه از ماه های قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از نظر اصطلاحی از ریشه (رمض) و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه رمضان نامیده شد. ولی از سوی دیگر، رمضان از اسماء الهی نیز می باشد. این ماه، ماه نزول قرآن و ماه خداوند است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در یکی از شب‌های آن (شب قدر) بهتر از عبادت هزار ماه است. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است. 

 

 

 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده اند : ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است، ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است، روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. شما بر مهمانی خداوند فرا خوانده شده اید و از جمله اهل کرامت قرار گرفته اید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است. پس با نیتی درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.

آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌ داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت. 


 

 

 


امیدواریم در این ضیافت الهی توفیق غبار روبی دلها را از دست ندهیم
و این شایستگی را داشته باشیم تا نزدیکی به خداوند را درک کنیم.

ادامه مطلب ...